آدم نخستین

از همان بدو خلقت که غار نشینان اشکال بر در و دیوار می تراشیدند ،ضرورت وجود آدم نخستینـــــی به نام معلم ابتدایی احساس گردید.

آدم نخستین

از همان بدو خلقت که غار نشینان اشکال بر در و دیوار می تراشیدند ،ضرورت وجود آدم نخستینـــــی به نام معلم ابتدایی احساس گردید.

پاسخ به بخشنامه

مهمترین آسیب های اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی از نظر معلمان آموزشگاه چیست؟

علیرغم اینکه بزرگترین مزیت روش کیفی توصیفی بر طرف کردن استرس از فراگیران است اما حجم زیاد کارهای جنبی مانند تهیه و نظارت بر پوشه کار،تهیه چک لیست و ثبت در دفاتر شاخص مخصوصا در سالهای اولیه ی اجرای طرح طاقت فرسا،استرس زا برای مجریان و بسیار وقت گیر بوده وعلیرغم اینکه قدمهایی در جهت اصلاح برداشته شده ولی کمبود وقت وخستگی ناشی از اجرای طرح همچنان دامنگیر معلمین است.

واقعیت اینست که در دامنه ی کیفی(خیلی خوب)و (نیاز به تلاش)جایگاه ضعف یا قوت علمی دانش آموزان بخوبی مشخص نمی شود و به نوعی تضییع حقوق این گونه دانش آموزان به حساب می آید که بالبطع همکاران برای دقیق تر شدن رتبه ی واقعی این دست از فراگیران مجبور به رجعت به شیوه ی ارزشیابی کمی می شوند.

عدم اجرای هماهنگ طرح در کلیه ی پایه ها به نوعی باعث به هم ریختگی برنامه های آموزشگاه ،سر درگمی مجریان و ناظران طرح،دوگانگی در فرایند آموزش و تا حدودی نارضایتی اولیا شده است.

علل به وجود آورنده این آسیب ها از نظر معلمان کدامند؟

- عدم استفاده از روشهای نوین برای ارائه روش کیفی –توصیفی و همچنین عدم کاربرد تکنولوژی الکترونیک باعث ازدیاد حجم کار و بالطبع عدم موفقیت عملی این روش مطابق انتظارها شده است.

- عدم آشنایی معلمین یا بیگانگی در برخورد با رایانه –ابزار الکترونیک و محتوای آموزشی مرتبط.

- مقاومت ناخودآگاه و گاهی عامدانه در برخورد با ارزشیابی کیفی توصیفی و اصرار بر روشهای پیشین.

- عدم واکنش مثبت و منفعل بودن و سردرگمی ناظرین و طراحان روش بر چگونگی روند اجرا.

- نبود الگوی موفق یا کمبود جوابگوی مطلع در مرتفع ساختن مشکلات حین اجرای روش.

- نقصان یا صوری بودن آموزش های ضمن خدمت و عدم احاطه مدرسین بر موضوعات تدریس شده.

- بسنده کردن بر صورت مساله و پرهیز از ژرف نگری در خیطه ی تخقق اهداف واقعی طرح.

-نارضایتی مجریان طرح به خاطر حجم زیاد کاری و عدم دریافت پاداش متناسب با عملکرد کاری.

- وجود خلل و نقایص ماهوی در ساختار نظام کیفی –توصیفی و تکیه بر آزمون خطا جهت رفع مشکلات.

راهکارها،پیشنهادات و تجارب سازنده جهت برون رفت از آسیب ها و بهبود وضعیت موجود کدامند؟

- شاید تلفیقی از دو روش کیفی و کمی کمکی باشد برای بر طرف شدن معضلات و کاستی های فعلی.

- استفاده از ابزار الکترونیک ارزان قیمت مانند تبلت و وجود شبکه ی داخلی در آموزشگاه می تواند از حجم کاری مجریان طرح بکاهد و در عوض نظارت و ارزشیابی را کارآمدتر نماید.

- استفاده از رایانه و شبکه ی هوشمند و قابل دسترسی به صورت آنلاین بین مدارس سبب انتقال تجارب و در نتیجه سبب موفقیت طرح خواهد شد.

- بدیهی است فاصله گرفتن از متدهای قدیمی آموزش و خداخافظی با تخته سیاه ،گچو دفاتر شاخص وقت گیر،باید به طور جد مد نظر باشد تا مقاومت دیرینه و سنتی در برابر تکنولوژی شکسته شود.

-همان طور که تشویق مهمترین عامل پیشرفت است می توان با در نظر گرفتن مزایای مالی ب ای اجراکنندگان طرح البته بدون تبعیض؛مشوق عملیاتی شدن نظام ارزشیابی کیفی – توصیفی واقعی شد.

- تاکید بر اموزش ضمن خدمت واقعی با استفاده از تجارب مفید ،مدرسان مجرب  و وسایل آموزشی به روز وپرهیز از پرداختن صرف به صورت مساله.

- اجرای طرح زود هنگام بازنشستگی پیش از موعد با مزایای مکفی و بهره گیری از نیروی جوان متخصص و ایجاد فرصت برای ایده های نو و پس زدن روشهای مطرود گذشته.

 

پی نوشت:وقتی که پاسخ  سئوالهای بخشنامه شامل سه سئوال فوق را بر کاغذ نوشته و تسلیم مدیر کردم متوجه شدم طفلکی باورش نشد که این جوابها را خودم داده باشم و از بس گنگ و شوت بودن در ذات مدیران انتصابی بیداد می کند تصمیم گرفتم پاسخ ها را بروی اینترنت بگذارم باشد که سایر همکاران که از مدیری توانمندبرخوردار باشند( هر چند که بعید است!) بتوانند حالش را ببرند.

نیت ما اصلاح ارزشیابی کیفی توصیفی مطابق آنچه بخشنامه خواسته بود، است.حال هرکی بسته به قصدش می تواند با همین سخنان که هیچ مسئولی هم برایش تره خرد نمی کند خودی نشان دهد یا حداقل رفع تکلیف نماید.

مخلص همه:آدم نخستین شاغل در مقطع ابتدایی.

دیماه نود دو خورشیدی

دلداری فرهنگی

یک معلم هنگام تحویل فاکتورهای بیمه تکمیلی رو به همکارش میکنه و میگه:ای بابا اینا مسخره اش را درآورده اند،حالا خوبه خدا به ما رحم کرده و مریضی من جزئیه ومدارکم هم کم هستش و زود پولش می کنم و تموم میشه میره اما خدا به داد دل شما برسه که با این همه مدارک ومریضی ناجور،کلی باید علافی بکشی و آخرش هم چی؟ خوب شدنی نیستی و پولت و جونت از دست میره!خدا قسمت ما نکنه این جورمریضی ها رو وگرنه همون اول دق می کنیم می میریم!    

همایش آشغالها

یک کلاس دانش افزایی تحت عنوان پسماند برای معلما گذاشته اند.هر چی معلمه برای حضوردراین جلسه آمده اند.یارو که مسئول پخش گواهی نامه ی حضور برای معلم هاست چون از پس هجوم جمعیت بر نمی آید به ناچار گواهینامه های مهر و امضا شده و بی نام رابین معلمها پرتاب می کند و با گفتن این جمله که خودتان اسمتون را بالاش بنویسیدخود را خلاص می کند.از اینجاست که صحنه های بکر و دیدنی هجوم معلمان زن ومرد که برای به چنگ آوردن گواهی نامه ازسروکول هم بالا می روند بسیاردیدنی است.این هجمه، مرد و زن ،با سابقه و بی سابقه نمی شناسد نه اینکه خدای ناکرده تصور شود فرهنگیان محترم صرفا به دنبال کسب مدرک هستند تا دانش افزایی! اما واقعا جای دوربینی خالی بود که به ثبت این صحنه های مهیج بپردازد تا بعدها با نمایش اینچنین تصاویری برای دانش آموزان آنها بفهمند که معلم هایشان چه قدر طالب علمند!!