آدم نخستین

از همان بدو خلقت که غار نشینان اشکال بر در و دیوار می تراشیدند ،ضرورت وجود آدم نخستینـــــی به نام معلم ابتدایی احساس گردید.

آدم نخستین

از همان بدو خلقت که غار نشینان اشکال بر در و دیوار می تراشیدند ،ضرورت وجود آدم نخستینـــــی به نام معلم ابتدایی احساس گردید.

همان به که خواجه در خواب بماندتا مشقت دیگران زیاده نگردد!

ماجرا از آن جا آغازمی شود که مسئولی،مدیرکلی یا حتی وزیرآموزش و پرورش از خواب بلند می شود و هوس می کند بخشنامه ای صادرکند تامثل همیشه عدم تناسب انتخاب یک مقام را با سمتش به رخ دیگران بکشدبنابراین فارغ ازهمه ی مشکلات موجود، مقطع ابتدایی یعنی بهترین گزینه برای آزمون و خطا را انتخاب و تیری در چله گذاشته رها می نماید با این امید که آموزش ابتدایی یکی از بی دغدغه ترین ها و آسانترین مقاطع آموزش و پرورش است که به راحتی می توان خودرا درآن آزمود.

مضمون بخشنامه بدین قرار است که آموزگاران ابتدایی هر آنچه تحت عنوان ژوری نوبت اول نوشته اند به دور بریزند و ژوریهای جدید را جایگزین آن نمایند.یعنی به همین سادگی بخشنامه ای صادر می شود که هیچگونه سنحیتی با جامعه آموزگاران ندارد و نشان از بیخبری و دوری از نظام تعلیم و تربیت دارد.راستش اشکالات وارده به اینچنین بخشنامه ای از شماربدرو برهیچ اهل فرهنگی پوشیده نیست اما در پی انتقاداتی می آید که شاید ولو اندک زمینه ای شود برای حاکمیت عقل و منطق به جای تصمیم گیریهای آنی هر چند تجربه نشان داده که غفلت و دوری ازلمس مشکلات فرهنگیان مانند ذره ای عمل می نماید به گرداگرد مسولین مغفول! باری:

1-یکی نیست به صادرکننده ی چنین بخشنامه ای یاد آوری نماید که ای مقام در خواب!قریب یک ماه است که آموزگاران ژوریهای نوبت اول را تکمیل و بر اساس آنها ،اطلاعیه نیز صادر شده و به اولیا هم اطلاع رسانی انجام شده است.

2-دائم به بچه های مردم می آموزیم اسراف نکنید و نظم را رعایت نمایید.حال یک مسئولی پیدا شده که امر به اسراف یعنی دور ریختن ژوریهای قبل نموده ودر کمال بی نظمی باعث هدررفتن صدها کیلوکاغذ، منابع فراوان انرژی و ساعتها تلف شدن وقت آنهم در مقیاس استان یا کشورشده است. آیاصدوراین چنین بخشنامه های شتابزده در زمان فعلی و با وجود مشکلات تورمی و معضلات عدیده بودجه مدارس، جای سئوال و پیگیری ندارد؟

3-اکثر افراد مرتبط با این بخشنامه جدید واقفند که این ژوریها دارای نواقص زیادی هستند و نیاز به بازبینی و اصلاح مجدد دارند بنابراین باید در نوشتن آنها محتاطانه عمل نمود.

4-اگر خدا وکیلی مقام صادر کننده اینچنین بخشنامه ای برای نمونه فقط برای یک کلاس درسی ژوری های قبلی را پر می نمود و با ساختار ضعیف و اشکالات فیزیکی چون کوچکی حروف در ارتباط می بود به یقین در صدور بخشنامه های جدید عاقلانه تر ورود می نمود و بر نوشتن ژوریهای فعلی با همان اشکالات اصرار نمی ورزید اما افسوس که نه در خصوص ژوریهای قبلی و نه در مورد ژوریهای فعلی کارشناسی لازم به عمل نیامده است و صرفا سلیقه شخصی وتصمیم گیری محدود حاکم بوده است.

5-به بچه ها می آموزیم که همیشه با بزرگترها و اهل فن در خصوص کارهایتان مشورت نمایید و این سخن را به عنوان نقل از بزرگان دین آویزه ی گوش خود سازید حال بفرمایید در صدور این چنین بخشنامه ی معضل آوری با چه تعداد معلم و کارشناس و در کجا به مشورت نشسته اید که اینچنین ناسنجیده و به دور از ذهن عمل نموده اید؟

6-اینک که مقام مسئول در اوج وقت نشناسی و بیگانگی با نظام تعلیم و تربیت اقدام به ارائه بخشنامه علیرغم گذشتن از نوبت اول نموده لطفا بفرمایید چنانچه معلمی چون شما رفتار نماید و تکمیل این ژوریها را به بعدها ی دورمثلا نوبت دوم موکول نماید اشتباه یا تساهل عمدی اش می تواند توجیه کننده ی عمل نادرستش باشد یا به خاطر این وقت نشناسی مورد مواخذه قرار خواهد گرفت؟آیا شما نیز به واسطه ی این وقت نشناسی یا سهل انگاری در ابعاد فاجعه آمیز مورد سئوال خواهید گرفت و جوابگو خواهید بود؟

7- معقول تر از همه اینست که بی خیال ژوریهای جدید شوید و با بسنده کردن به ژوریهای قبلی ،امسال را به پایان رسانده و برای سال بعد معیارعقلی و واقعی،منطق و برنامه ریزی صحیح راپیشه سازید تاهمگی خسارات کمتری را متحمل شویم.

8-از شما خواسته شد که به کاردرآموزش ابتدایی بها دهید و سختی های کاردراین مقطع را دریابید وبا ساپورت همه جانبه ی مالی و عاطفی- روانی پشتوانه ای شوید محکم برای آموزگاران زحمتکش شاغل در ابتدایی نه اینکه با صدور بخشنامه های ناشی از بر آشفتگی ذهنی یا احیانا بیکاری، نمکی شوید بر زخم این قشرمظلوم پذیرای آزمون و خطا مسئولین محترم.اگر به غیر اینست چرا این معضلات و مشکلات دامنگیر سایر مقاطع نیست واین فقط مقطع ابتدایی است که درگیر تصمیمات نابخردانه و آنی می باشد.چنانچه اوضاع بر همین منوال باشد به جد عرض می کنیم: همان به که خواجه در خواب بماند تا مشقت دیگران زیاده نگردد!

(آدم نخستین)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد